تحقیق آشنایی با اجزای سیستم های گاز سوز

تحقیق آشنایی با اجزای سیستم های گاز سوز

تحقیق آشنایی با اجزای سیستم های گاز سوز

فرمت ورد و قابل ویرایش


تعداد صفحات : 31 صفحه

آشنایی با اجزای سیستم های گاز سوز
تاریخچه استفاده از گاز طبیعی در جهان و ایران
•          به کار گیری گاز طبیعی در خودرو از قدمتی بیش از70 سال برخوردار است.
•          در آستانه جنگ جهانی دوم کشور ایتالیا در سال 1930 میلادی تعداد زیادی از خودروهای این کشور به سیستم سوخت رسانی گاز طبیعی مجهز کرد. به دنبال آن، کشورهای دیگری مانند آرژانتین، ژاپن، آمریکا و روسیه نیز بخش محدودی ازخودروهای خود را گازسوز کردند.
•          آغاز دهه 1970 روند گازسوز کردن خودروها بیشتر مورد توجه قرار گرفت
•          در آغاز دهه 1990 بود که در پی تصویب استانداردهای زیست محیطی و محدودیت ذخائر نفتی و همچنین پیشرفتهای فنی صورت گرفته در صنعت خودرو، استفاده از گاز طبیعی به عنوان سوختی پاک و ارزان مورد توجه بسیاری از دولتها و شرکتهای بزرگ خودروسازی در جهان قرار گرفت، بطوریکه امروزه در دست كم 26 كشور جهان، وسائل نقلیه گازسوز درحال تردد هستند، كه عمده اين خودروها ازحالت سوخت گازوئيل يا بنزين تبديل شده است.
•          در ايران هم سابقه استفاده از وسائل نقلیه CNG سوز به حدود سال 1356 باز مي گردد. در آن سال طرح گازسوز كردن خودروها بصورت آزمايشي در شهر شيراز با تبديل 1200 دستگاه سواري تاکسی به مرحله اجرا در آمد، اما در اوج دوران انقلاب و تا سال 1359 به دلیل كمبود وسايل و قطعات يدكي جايگاهها، به تدريج كليه تاكسي هاي گاز سوز، سيستم گازسوز خود را تحويل داده و دوباره از بنزين به عنوان سوخت استفاده كردند.مجددا در سال 1361 بررسي علمی- تحقيقاتی گازسوز نمودن موتورهاي احتراق داخلي از سوی وزارت صنايع سنگين مطرح شد و به دنبال آن تحقيقات علمي در اين زمينه ادامه یافت
پیشگفتار
انواع گاز های طبیعی
با توجه به روند گاز سوز شدن خودروها در سطح جهان ابتدا به تشریح و مقایسه انواع هیدرو کربن های گاز می پردازیم که به عنوان سوخت در خودروها استفاده می شوند .
1 – گاز طبیعی مایع ( LNG ) Liquefied natural Gas
این نوع گاز طبیعی که به طور عمده از متان تشکیل شده و در دمای 161- درجه سانتیگراد در فشار اتمسفر به مایع تبدیل می شود گازی است با سوخت پاک ؛ ارزان و فراوان و تا ده ها سال آینده بخشی از سوخت خودروها را تأمین می کند .
مشکل اصلی این سوخت ؛ شیوه ذخیره سازی آن در خودرو است. در حال حاضر فناوری ذخیره سازی در دمای پایین هنوز تا تکامل و دستیابی به جنبه های اقتصادی لازم ؛ زمان بیشتری نیاز دارد . به همین دلیل تعداد خودرو های با سوخت LNG در سطح دنیا محدود است .
2 – گاز مایع ( LPG ) Liquefied Petroleum Gas
گاز مایع از پروپان و بوتان تشکیل شده که معمولا در برخی نقاط دنیا به نام ترکیب عمده ان ؛ پروپان نیز شناخته می شود . این گاز به عنوان محصول فرعی فرآیند های تصفیه و تولید گاز طبیعی و پالایش نفت خام تولید می شود و همان گازی است که در سیلندر نگهداری میشود و در منازلمورد استفاده قرار می گیرد
مزایای LPG شامل در دسترس بودن ) در کشور های تولید کننده ) ؛ ایمنی ؛ نیاز به تغییرات جزیی در موتور خودروها و بازدهی مناسب سوخت می باشد . چون LPG دارای عدد اکتان بالا حدود ( RON=105 ) می باشد قدرت موتور یا بازدهی سوخت بدون افزایش ضربه در موتور ؛ با افزایش ضر
دسته:

تحقیق آشنایی با اجزای سیستم های گاز سوز

خرید آنلاین